Nederlands - 15 t/m 19 jaar

De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Over de auteur

Saskia Noort (1967) is schrijfster en columniste. Na de havo studeerde ze journalistiek en theaterwetenschap in Utrecht. Sinds het begin van de jaren negentig schrijft ze voor een groot aantal bladen, waaronder Viva, Marie ClaireTop SantéOuders van Nu en LINDA.
In 2003 debuteerde Saskia Noort als auteur met de literaire thriller Terug naar de kust, gevolgd door De eetclub (2004), Nieuwe buren (2006), De verbouwing (2009) en Koorts (2011). Daarnaast verschenen er diverse columnbundels van haar hand: Aan de goede kant van 30, 40: over lijf en leven van een veertiger en Babykoorts. In totaal werden er al twee miljoen exemplaren van haar boeken verkocht. Ook verschijnt haar werk in maar liefst vijftien talen.
Veel van Noorts boeken worden verfilmd. De film Terug naar de kust ging eind oktober 2009 in première. De eetclub draaide in 2010 in de Nederlandse bioscopen en in de nazomer van 2012 was De verbouwing in de filmzalen te zien.
In februari 2010 won de schrijfster de Prix SNCF du Polar, een belangrijke Franse lezersprijs voor Petits meurtres entre voisins, de Franse vertaling van De eetclub.

Inhoud

Karen is met haar gezin vanuit Amsterdam naar een forenzendorp verhuisd. Ze voelt zich niet echt thuis in dat nieuwe dorp en ze is dan ook dolgelukkig als ze eindelijk wat aansluiting krijgt met een aantal vrouwen in het dorp. Al snel richten ze met vijf stellen een eetclub op. Wanneer op een nacht Evert, de man van eetclubvriendin Babette, om het leven komt bij een brand, blijken de vriendschappen in de eetclub toch wat anders in elkaar te zitten dan Karen denkt.

Leesaanwijzingen

Het boek draait om vijf bevriende koppels. Het is behoorlijk lastig om helder te krijgen wie bij wie hoort. Voorin in het boek staat een overlijdensadvertentie. Pak die erbij als je de draad even kwijtraakt.
Veel personen in dit boek hebben belang bij de dood van Evert. Het is handig om vanaf het begin alle motieven van de diverse personages te noteren. Dan kun je als het ware zelf detective spelen. Verder is het boek een zogenaamde literaire thriller. Dat houdt in dat het boek verschillende open plekken bevat: niet alles is meteen duidelijk. Gewoon doorlezen, uiteindelijk wordt alles duidelijk.
Realiseer je verder dat het eerste hoofdstuk vanuit een ander perspectief is geschreven dan de rest van het boek en dat dat hoofdstuk daarom cursief gedrukt is.

Om over na te denken

Waarom willen mensen koste wat kost vrienden hebben? Wanneer is iemand een echte vriend? Vind jij het moeilijk om nieuwe vrienden te maken? Waarom willen mensen zo graag bij een groep horen? Waarom doen mensen zich altijd anders voor dan ze zijn?

Waardering

'Het boek was vanaf het begin erg spannend, omdat al op de eerste bladzijde de brand in Babettes en Everts huis uitbrak. En die spanning heeft me geen moment losgelaten. Tijdens het lezen verdenk je iedereen van de moorden...'
Esther, 5 havo, op: scholieren.com

'Ik vond het een interessant onderwerp. Bedrog, liefde en liegen zijn spannende onderwerpen. Ik vind het leuk om over problemen van andere mensen te lezen, want dat is interessant, vooral om te kijken hoe die mensen ermee omgaan en hoe ze het gaan proberen op te lossen. Het onderwerp is zeer herkenbaar in mijn belevingswereld, want iedereen heeft met liegen en overspel te maken.'
Femke, 5 havo, op: scholieren.com

'Ik ben niet echt te spreken over dit boek. Het is een lekker boek om op een middag te lezen, maar hoge literatuur wil ik het niet noemen. Met een vrij voorspelbaar einde, en de cliché relaties tussen de hoofdpersonen, is dit niet het beste boek dat ik heb gelezen.'
Miranda, 5 havo, op: scholieren.com

Meer weten?

saskianoort.nl | de website van Saskia Noort
film1.nl | trailer van de film

Geschreven door:

Cilla Geurtsen

Suggesties


De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Opdrachten

BoekNoort, Saskia, De eetclub
NummerN1/1
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

reflecteren op de beweegredenen van de personages.

Opdracht

Let op: deze opdracht maak je tijdens het lezen van het boek.

In De eetclub overlijden twee mensen: Evert en Hanneke. Al snel wordt duidelijk dat dat geen ongelukken waren. Net als de hoofdpersoon Karen van der Made weet je niet wie deze mensen vermoord heeft en je begrijpt ook niet wat de reden van de moorden is.
Karen gaat niet erg gestructureerd te werk bij haar zoektocht naar de dader. Dat kun jij veel beter. Verplaats je voor deze opdracht in Karen en doe net alsof je een rechercheur bent bij de politie.  

  1. Maak vanaf het moment dat je begint te lezen van de volgende hoofdpersoon een persoonsschets: Angela Bijlsma, Kees Bijlsma, Ivo Smit, Patricia Vogel, Simon Vogel, Babette Struyck en Michel Brouwers. Voor elk personage vul je tabel 1 in. Zo bouw je als het ware per personage een politiedossier op.
    Noteer ook steeds de nummers van de pagina's waarop je informatie hebt gevonden. 
  2. Ondertussen ga je je ook afvragen wie voor jou de hoofdverdachte is. Dat doe je vier keer tijdens het lezen. Vul tabel 2 in.
  3. Pas in de laatste hoofdstukken kom je erachter wie de dader is. Noteer wie de dader is en waarom diegene de moord heeft gepleegd. Geef vervolgens antwoord op één van de volgende twee vragen.
    A Heb je de dader meerdere keren als hoofdverdachte genoemd? Bedenk drie manieren waarop de schrijfster je meer op het verkeerde been had kunnen zetten. (maximaal 100 woorden)
    OF
    B Had je de dader helemaal niet op het oog als verdachte? Noem drie manieren waarop de schrijfster ervoor zorgt dat je niet weet wie de moorden gepleegd heeft. (maximaal 100 woorden)

Tabel 1

Naam

Angela Bijlsma   

Vindplaats (noteer pagnr.)

Uiterlijk    
Karakter    
Beroep    
Heeft stiekem een hekel aan    
Verhouding tot Evert    
Verhouding tot Hanneke    
Motieven voor moord op Evert    
Motieven voor moord op Hanneke    

  

Tabel 2

  Naam        Redenen (minstens 50 woorden)
Op p. 50 is mijn hoofdverdachte:    
Op p. 100 is mijn hoofdverdachte:    
Op p. 150 is mijn hoofdverdachte:    
Op p. 200 is mijn hoofdverdachte:    

 

Gemaakt doorCilla Geurtsen



BoekNoort, Saskia, De eetclub
NummerN1/2
Niveau1
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focuschronologie
Je leert

waarom een schrijver het verhaal niet chronologisch opbouwt.

Opdracht

A

De eetclub is niet-chronologisch opgebouwd. Bestudeer de Literaire theorie.

  1. [individueel]
    Noteer vervolgens vijftien belangrijke gebeurtenissen uit het boek. Let op! Vergeet het eerste hoofdstuk in het boek niet. 
  2. [samen]
    Ga in discussie over de volgorde van de gebeurtenissen en kies er twaalf uit. Wanneer jullie het eens zijn over de volgorde van de gebeurtenissen nummer je deze van 1 tot en met 12. Nummer 1 is de gebeurtenis die het eerst plaatsvindt. Vul jullie bevindingen in de middelste rij van de tabel in. 
  3. [samen]
    Vul de onderste rij van de tabel in. De dood van Evert zit ergens in het midden, maar wordt het eerst beschreven in De eetclub; hiermee begint het verhaal. Onder de dood van Evert noteer je dus 1. Ga zo verder. Op deze manier zoek je uit in welke volgorde de schrijfster de gebeurtenissen heeft beschreven.

Let op! Evert overlijdt op 15 januari 2002. Plaats deze gebeurtenis ongeveer in het midden van je tijdlijn. Probeer vervolgens zo exact mogelijk uit te zoeken wanneer de andere gebeurtenissen hebben plaatsgevonden.

Tijdlijn chronologisch 1    2    3    4    5    6    7    8    9    10  11  12 
Gebeurtenis                        
Volgorde in De eetclub                        

 

B

  1. Vergelijk beide tijdlijnen. Welke tijdlijn levert de meeste spanning op voor de lezer: de bovenste of de onderste? Bedenk samen drie argumenten waarom je de ene tijdlijn spannender vindt dan de andere.
  2. Waarom is het eerste hoofdstuk vanuit het perspectief van een ander persoon geschreven dan de rest van het boek? Gebruik voor je uitleg ongeveer 75 woorden. Dit is best een moeilijke vraag. Als jullie er niet uitkomen, kunnen jullie je docent om hulp vragen.
(Literaire)theorie

'A-chronologisch vertellen', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 111-112.

Gemaakt doorCilla Geurtsen



BoekNoort, Saskia, De eetclub
NummerN1/3
Niveau1
Studielast3 slu
Werkvormtweetal
FocusVerfilming
Je leert

wat het kijken van de verfilming voor je leeservaring betekent en andersom.

Opdracht

Let op: voor deze opdracht lezen jullie het boek en bekijken jullie de film. Een van jullie leest eerst het boek en bekijkt dan pas de film; de ander bekijkt eerst de film en leest dan het boek. Spreek goed af hoe jullie de taken verdelen. Ten tweede maken jullie opdracht A voordat jullie het boek gaan lezen en de film gaan bekijken. 

A

Sommige mensen hebben er een hekel aan om na het lezen van een boek de verfilming ervan te gaan bekijken. Anderen hebben daar geen problemen mee. In deze opdracht ga je deels ontdekken hoe dat bij jou zit. Bespreek de volgende stellingen. Noteer bij iedere stelling of jullie het ermee eens zijn of niet. Noteer ook jullie argumenten. Bewaar jullie aantekeningen. 

  1. Het is gemakkelijker personages uit elkaar te houden als je al een beeld van ze voor ogen hebt.
  2. De verhaallijn van een film is eenvoudiger te volgen dan de verhaallijn in een boek.
  3. Een boek is veel spannender dan een film.
  4. Een film blijft je langer bij dan een boek.
  5. Het is jammer dat de personages in een film minder diep worden uitgewerkt.
  6. In boeken is meer ruimte voor psychologische diepgang.
  7. Het is niet goed als een film afwijkt van het verhaal uit het boek.
  8. Een verfilming van een boek voegt niets toe aan het verhaal.
  9. Als ik eenmaal de verfilming heb gezien, hoef ik het boek niet meer te lezen.
  10. De volgorde waarin je een boek leest en de verfilming ervan bekijkt maakt niets uit.

B

Nu gaat één van jullie eerst de film bekijken en dan pas het boek lezen. De ander gaat eerst het boek lezen en dan de film kijken.

C

Bespreek na afloop wat jullie ervaringen waren. Pak jullie aantekeningen van opdracht A erbij en bekijk of je van mening bent veranderd. Maak aantekeningen.

D

Maak vervolgens samen een matrix waarin jullie de voor- en nadelen van eerst de film bekijken noteren en de voor- en nadelen van eerst het boek lezen. 

  Eerst de verfilming bekijken   Eerst het boek lezen                                
Voordelen    
Nadelen    

 

Gemaakt doorCilla Geurtsen




De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Opdrachten

BoekNoort, Saskia, De eetclub
NummerN2/1
Niveau2
Studielast2 slu
Werkvormtweetal
Focusgenre
Je leert

de kenmerken van het genre thriller herkennen, benoemen en op waarde schatten.

Opdracht

A

  1. [individueel]
    Noteer de titel van de spannendste film die je ooit hebt gezien. Noteer ook vijf redenen waarom die film zo ontzettend spannend was.
  2. [samen]
    Bespreek jullie uitkomsten.
  3. [individueel]
    Er bestaan ook veel spannende boeken. De eetclub is een zogenaamde literaire thriller. Lees onafhankelijk van elkaar de drie bronnen. Schrijf uit elke bron de kenmerken van een thriller en/of literaire thriller op.
  4. [samen]
    Maak met behulp van jullie aantekeningen een top vijf van eisen waar een goede thriller absoluut aan moet voldoen. Vul jullie eisen in in kolom 2 van tabel 1.
  5. [samen]
    Pak vervolgens De eetclub er nog eens bij en leg per eis uit of De eetclub  aan de eisen van een thriller voldoet. Gebruik daarvoor minstens 50 woorden per eis. Noteer jullie bevindingen in kolom 3 van tabel 1.

Tabel 1

   Top 5 kenmerken thriller    Voldoet De eetclub wel/niet aan deze eis? Waarom?      
Eis 1    
Eis 2    
Eis 3    
Eis 4    
Eis 5    

 

B

Thrillers worden over het algemeen niet als 'echte' literatuur beschouwd. In kolom 2 van tabel 2 zijn vijf kenmerken van 'echte' literatuur beschreven. Noteer in kolom 3 per kenmerk of jullie De eetclub wel of niet beschouwen als echte literatuur.

Tabel 2

   Vijf kenmerken van literatuur Is De eetclub 'echte' literatuur? Waarom (niet)? Vindplaats kenmerk (noteer pagnr.)

Het verloop van het verhaal is onvoorspelbaar    

2

Het verhaal is origineel, het lijkt niet op andere verhalen      

3

Het verhaal heeft een diepere laag, een soort boodschap     

4

Er is sprake van bijzonder taalgebruik (metaforen, symbolen, beeldspraak etc.)      

5

De psychologie van de personages wordt diepgaand beschreven      

 

C

Op de kaft van De eetclub staat dat het boek een 'literaire thriller' is. Wat vinden jullie, is dat waar? Of is het meer een thriller dan literatuur of omgekeerd? 

Bronnen
  1. daretoo.nl | 'Ingrediënten voor het schrijven van een thriller'
  2. goeievraag.nl | 'Hoe schrijf je een thriller?'
  3. nl.wikipedia.org | 'Thriller (genre)'
Gemaakt doorCilla Geurtsen



BoekNoort, Saskia, De eetclub
NummerN2/2
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focuspersonages
Je leert

onderscheid maken tussen flat en round characters.

Opdracht

A

  1. Noteer drie namen van mensen in je omgeving die je heel goed kent en beschrijf kun karakter in 50 woorden. Doe dat ook voor drie mensen die je niet goed kent, maar die je wel vaak tegenkomt in je dagelijks leven, bijvoorbeeld een leraar.
  2. Heeft zo'n heel goede bekende wel eens iets gedaan wat je helemaal niet achter hem of haar had gezocht? Beschrijf in 50 woorden wat er aan de hand was.

B

Ook in boeken doen personages soms onverwachte dingen. Daarnaast leer je sommige personages heel goed kennen en andere veel minder. Lees nu eerst de Literaire theorie over personages.

  1. Noteer de kenmerken die gegeven worden van round en flat characters.
  2. Zoek in je eigen schoolboek (en eventueel op internet) naar nog twee kenmerken van ieder soort 'character' en noteer deze. Schrijf ook de bron op.
  3. Neem onderstaand overzicht over en vul in of ieder personage volgens jou een round of flat character is. Beargumenteer in één of twee zinnen je keuze.
   Flat of round character?  Waarom?                                                 
Angela Bijlsma    
Kees Bijlsma    
Hanneke Lemstra    
Ivo Smit    
Patricia Vogel    
Simon Vogel    
Karen van der Made    
Michiel Brouwers    
Babette Struyk    
Dorien Jager    

 

C

  1. Welk personage verandert in De eetclub het meest van karakter?
  2. Noteer minstens drie zaken waar dit personage anders over is gaan denken.
  3. Denk je dat dit personage iets geleerd heeft van de ellende die hem of haar is overkomen?
  4. Een kenmerk van hoofdpersonen is dat zij zich ontwikkelen in de loop van het verhaal. Klopt deze stelling ook voor De eetclub? Gebruik ongeveer 50 woorden voor je antwoord. 
(Literaire)theorie

'Personages', in: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen: Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 106-108.

Gemaakt doorCilla Geurtsen



BoekNoort, Saskia, De eetclub
NummerN2/3
Niveau2
Studielast1 slu
Werkvormtweetal
Focusbetekenis
Je leert

reflecteren op de betekenis van het verhaal.

Opdracht

Als kind leer je door veel te oefenen dat het niet verstandig is om op je fiets met losse handen en een hoge snelheid een bocht af te snijden. Dit soort ervaringen zijn het begin van de lessen die je leert in het leven.
Marinus de Goederen, de zanger van de Nederlandse band 'a balladeer', schreef een liedje over de wijze raden die hij altijd te horen kreeg van onder meer zijn ouders.

  1. [samen]
    Luister het liedje 'A little rain has never hurt no one' (bron 1). Noteer de wijze lessen die je uit dit liedje kunt halen. 
  2. [individueel]
    Behalve dat De eetclub een spannend boek is, is het ook een boek waar je misschien ook wel zulke levenslessen uit kunt halen. Heb jij wat geleerd van het lezen van De eetclub? Ben je anders over dingen gaan denken? Heeft dit boek je op nieuwe ideeën gebracht? Beargumenteer je antwoorden. Gebruik daarvoor per vraag ongeveer 75 woorden.
  3. [individueel]
    Op de pagina `Algemeen' bij De eetclub staat een aantal vragen bij dit boek waar je over na zou kunnen denken. Lees deze vragen en beantwoord de drie vragen die je het meest aanspreken. Gebruik daarvoor weer ongeveer 75 woorden per vraag.
  4. [samen]
    Bespreek jullie antwoorden op de voorgaande vragen. Maak daarna samen een poster voor in het lokaal Nederlands waaruit duidelijk wordt welke levenslessen er voor iedere leerling te halen zijn uit De eetclub.
Bronnen
  1. youtube.com | 'A little rain has never hurt no one' door a balladeer
Gemaakt doorCilla Geurtsen




De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
De eetclub - Noort, SaskiaNiveau 1

De eetclub

Auteur:Noort, Saskia
Jaar uitgave:2004
Uitgeverij:Ambo|Anthos
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:238
Genre:literaire thriller
Tags:bedrog, dood, misdaad, relaties, vriendschap
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book, als luisterboek en op Daisy-rom.
In 2004 genomineerd voor de Gouden Strop en de NS Publieksprijs.
In 2010 verfilmd door Robert Jan Westdijk.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 24 november 2017.

 

Introductie

Saskia Noort (1967) is een veel gelezen schrijfster en columniste. Na de havo studeerde ze journalistiek en theaterwetenschap in Utrecht. Sinds begin jaren negentig schrijft ze voor een groot aantal bladen, waaronder Viva, Marie Claire en LINDA.
In 2003 debuteerde Noort als auteur met de literaire thriller Terug naar de kust. Dit boek was meteen een groot succes. Daarna volgden meer boeken in hetzelfde genre: De eetclub (2004), Nieuwe buren (2006), De verbouwing (2009) en Koorts  (2011). 
Daarnaast verschenen er diverse bundels met columns die Noort geschreven heeft: Aan de goede kant van 30, 40: over lijf en leven van een veertiger en Babykoorts. In totaal werden er al twee miljoen exemplaren van haar boeken verkocht. Ook verschijnt haar werk in vijftien talen.
Veel van Saskia Noorts literaire thrillers worden verfilmd. De film Terug naar de kust ging eind oktober 2009 in première. De eetclub draaide in 2010 in de Nederlandse bioscopen en in de nazomer van 2012 was De verbouwing in de filmzalen te zien.
Saskia Noort is ook regelmatig op televisie te zien. Zij was onder meer meerdere malen te gast bij het televisieprogramma De Wereld Draait Door.

Inhoud

Karen is met haar gezin vanuit Amsterdam naar een forenzendorp verhuisd. Ze voelt zich niet echt thuis in dat nieuwe dorp en ze is dan ook dolgelukkig als ze eindelijk wat aansluiting krijgt met een aantal vrouwen. Al snel richten ze met in totaal vijf stellen een eetclub op. Karen voelt zich voor het eerst in tijden weer gelukkig. Wanneer op een nacht Evert, de man van eetclubvriendin Babette, om het leven komt bij een brand, lijken de vriendschappen in de eetclub toch wat anders in elkaar te zitten dan Karen denkt. Karen gaat vervolgens zelfstandig op onderzoek uit, terwijl ook de agente Dorien Jager probeert uit te zoeken wat er precies gebeurd is. 

Moeilijkheid

De eetclub is geschikt voor lezers op N1, omdat het een zogenaamde 'whodunit' is. Er moeten twee sterfgevallen opgelost worden. Veel leerlingen zullen de zoektocht naar de dader spannend vinden. Wel zullen leerlingen zich moeten willen verdiepen in het leven van volwassenen en daar is nog niet iedere leerling op N1 aan toe. Ook de setting van het verhaal, hippe dertigers in een villawijk in een dorp onder de rook van Amsterdam, kan voor veel leerlingen een ver-van-mijn-bedshow zijn. De hoeveelheid personages is voor beginnende lezers ook pittig. Zij zullen waarschijnlijk tot aan het eind van het boek de personages verwarren. Voor deze leerlingen is het handig om vanaf het begin bij te houden wie wie is en wat ieders motieven zijn om de moorden te plegen. Deze leerlingen kruipen dan zelf min of meer in de huid van een speurder.
De open plekken in het boek zullen geen probleem vormen voor de N2-lezer, deze leerlingen zullen misschien al kunnen reflecteren over waarom die plekken door de schrijfster gecreëerd zijn. N1-lezers zullen deze open plekken lastiger vinden. Ook zal niet iedere leerling op N1 doorhebben waarom het eerste hoofdstuk cursief gedrukt is.

Didactische en letterkundige analyse

Dimensies

Indicatoren

Toelichting | complicerende factoren

Algemene vereisten

Bereidheid Het boek beslaat 239 pagina's. Voor een beginnende N1-lezer is dat waarschijnlijk al een hele dobber. 
   Interesses Het verhaal zal meisjes en vrouwen meer aanspreken dan mannen. De hoofdpersoon is namelijk een vrouw en beginnende, mannelijke lezers zullen zich moeilijk met haar kunnen identificeren. Er zitten een paar seksscènes in het boek, sommige leerlingen zullen hiervan kunnen schrikken.
   Algemene kennis Om dit boek te kunnen begrijpen heb je geen specifieke algemene kennis nodig. De ietwat glamourachtige wereld waarin de hoofdpersonen leven zal niet iedere leerling bekend zijn. De leerling moet er wel aan toe zijn om een verhaal te lezen over volwassenen. Niet iedere leerling op N1 en N2 is hierin al geïnteresseerd. 
   Specifieke literaire en culturele kennis Voor leerlingen op N1 die voor de eerste keer een thriller lezen, is het handig om de kenmerken van een thriller te kennen.

Vertrouwdheid met literaire stijl

Vocabulaire Het boek is zonder problemen te lezen voor leerlingen op N1 en N2. Er worden voor leerlingen op N1 wel wat lastige woorden gebruikt, maar de verhaallijn blijft desondanks prima te volgen.
   Zinsconstructies Het boek bevat veel dialogen. Dat houdt de vaart er voor leerlingen op N1 aardig in. 
   Stijl De stijl van Noort is, ook door de vele dialogen, behoorlijk direct. Verder beschrijft Noort vaak uitgebreid de omgeving, iets waardoor N1-lezers de draad misschien kwijt kunnen raken. 

Vertrouwdheid met literaire personages 

Karakters De karakters in het boek zijn voornamelijk flat characters. Alleen de hoofdpersoon maakt een ontwikkeling door. Het is een uitdaging voor N2 om die ontwikkeling in kaart te brengen. 
    Aantal karakters Er zijn elf personen belangrijk in het boek: de vijf getrouwde paren en de vrouw die bij de recherche werkt. Het blijft voor leerlingen op N1 en N2 tot het eind van het boek ingewikkeld wie nu bij wie hoort. 
   Ontwikkeling van en verhouding tussen de karakters Behalve Karen van der Made ontwikkelen de personages zich amper. Wel blijken velen in het boek zich veel mooier voor te doen dan ze werkelijk zijn.

Vertrouwdheid met literaire procedés

Spanning De hoofdpersoon, Karen, is actief op zoek naar de moordenaar van haar vrienden. Deze zoektocht zorgt voor vaart in het verhaal. Ook het feit dat er twee mensen overlijden zorgt voor de nodige actie. 
   Chronologie Het boek is niet chronologisch opgebouwd. Daar kunnen leerlingen op N1 over struikelen. Het boek begint met de dood van een man, je weet nog niet wie het is. Deze man blijkt lid te zijn van een vriendenclub. Het boek bevat ook diverse open plekken. Voor leerlingen op N1 een uitdaging om die in te vullen. Misschien dat goede N2-leerlingen zich al kunnen wagen aan reflectie op het hoe, wat en waarom van deze open plekken. 
   Verhaallijn(en) Het boek bevat één verhaallijn. Het gaat over de raadselachtige sterfgevallen binnen een vriendenclub. Geen probleem voor leerlingen op N1 en N2.
   Perspectief Het eerste hoofdstuk is beschreven vanuit een stervende Evert. Dit hoofdstuk is cursief afgedrukt. Daarna verplaatst de verteller zich naar de persoon Karen van der Made. N1-lezers zullen dit eerste hoofdstuk wellicht niet meteen kunnen duiden.
   Betekenis Voor leerlingen op N1 zal het al een uitdaging zijn om er achter te komen wie de moorden heeft gepleegd en waarom. Het is ook een uitdaging voor hen om in kaart te brengen wie er allemaal verdacht zijn en wat voor motieven er een rol spelen. Dit boek zal voor sommigen een eerste kennismaking zijn met het fenomeen thriller.
Leerlingen op N2 kunnen zich bezighouden met vragen als waarom mensen vaak de schone schijn ophouden en waarom mensen zo graag bij een groep willen horen.

Relevante bronnen voor docenten

       

  

Geschreven door:

Cilla Geurtsen