Nederlands - 15 t/m 19 jaar

Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Over de auteur

David Pefko (1983) is een Nederlands-Griekse schrijver. Hij debuteert met de roman Levi Andreas (2009). Het voorseizoen is zijn tweede roman en wordt bekroond met de Inktaap 2013; deze prijs wordt toegekend door scholieren die het beste boek kiezen uit de werken die een grote literaire prijs voor volwassenen hebben gewonnen. In 2017 verschijnt Daar komen de vliegen.

Inhoud

Steve Mellors is rechercheur bij de politie van Leicester. Zijn vrouw heeft hem verlaten voor een siergotenspecialist en sindsdien gaat het bergafwaarts met Steve. Hij eet te veel, hij drinkt te veel en slikt onverantwoorde doses medicijnen. Alleen in het bekijken van porno vindt hij enige verlichting. Via een sekssite komt hij in contact met de 24-jarige Anca, een Roemeense prostituee, op wie hij hevig verliefd wordt. Dat brengt hem echter in conflict met zijn werk en algauw volgt de ene rampzalige gebeurtenis op de andere. Hoewel Steve niets anders nastreeft dan 'goed te doen', raakt hij verstrikt in een web van intriges, leugens en halve waarheden, waaruit geen ontsnapping meer mogelijk lijkt.

Leesaanwijzingen

Het voorseizoen is voor N3 geen moeilijk boek, maar er komt niet zoveel actie in voor. Ook is het een redelijk 'vies' boek (masturbatie, poep, kots). De hoofdpersoon is bovendien een onsmakelijke man van middelbare leeftijd en je moet wel bereid zijn je in hem te verdiepen. Daar staat tegenover dat de gebeurtenissen met vaart worden beschreven en dat er ook wat te lachen valt.
In de roman wordt heel vaak verwezen naar de film Taxi Driver uit 1976. Het is aan te raden deze film te bekijken voordat je het boek gaat lezen. Sommige dingen begrijp je dan beter. Maar let op: Taxi Driver is een echte 16-jaar-en-ouderfilm waarin veel (extreem) geweld voorkomt.

Om over na te denken

Heeft je leven zin als je geen geliefde en geen vrienden hebt en je alleen voor jezelf bestaat? Hoe blijf je overeind bij ernstige tegenslag? Geef je op? Of zet je alles op alles om er weer bovenop te komen? Hoe eenzaam kun je zijn?

Waardering

'Het voorseizoen is een klassieke roman over de menselijke eenzaamheid en de pogingen om daaraan te ontkomen, maar die mislukken zoals altijd. Toch is het geen heel sombere roman: er zit wel een ironische ondertoon in het verhaal, wat het verhaal toch aantrekkelijk maakt om te lezen.'
Kees van der Pol (docent), op: scholieren.com

'David Pefko heeft met dit boek de grootste loser neergepend. Steve Mellors trekt aan en stoot af. Daarin schuilt de kracht van deze roman. Een zwaarmoedig verhaal van dit kaliber is moeilijk te verdragen, maar Pefko vangt de teneur mooi op met een gedoseerde dosis droge humor. Een verademing.'
Juryrapport Inktaap 2013

'Het probleem bij Het voorseizoen is niet dat je niet wilt lezen over de ondanks alles sympathieke Mellors, met zijn atypische liefde voor tuinieren en zijn gedoemde pogingen om een beter mens te worden ('Niet aan eten denken, niet doen, het goede doen, het goede doen!'). Maar met 100 bladzijden minder had het verhaal ook verteld kunnen worden. [Pefko had] ook meer aandacht moeten besteden aan het oppeppen van de doorgaans nogal vlakke stijl.'
Pieter Steinz, in: NRC Handelsblad, 25 april 2011 

Meer weten?

davidmanospefko.com | website van de schrijver
libris.nl | inkijkexemplaar

Geschreven door:

Marlies Schouwstra

Suggesties


Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Opdrachten

BoekPefko, David, Het voorseizoen
NummerOpdracht N2|1
Niveau2
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusbeleving: identificatie
Je leert

je inleven in de hoofdpersoon.

Opdracht

Op de achterflap van Het voorseizoen staat: 'Het lijkt me het beste om u te waarschuwen voor de kans dat u zelf Steve Mellors wordt, of erger nog: dat u hem eigenlijk al bent.'
De schrijver lijkt dus te denken dat het goed mogelijk is dat jij op Steve lijkt. 'No way!' denk je waarschijnlijk, 'ik lijk echt niet op die oude, dikke, vieze, zuipende en vretende loser, en ik ga nooit op hem lijken ook!'
In deze opdracht ga je onderzoeken of het mogelijk is om toch een klein beetje begrip en sympathie voor Steve te hebben.

A

  1. In welk opzicht lijk jij (misschien een klein beetje) op Steve?
  2. Waarin ben jij totaal verschillend van Steve?
  3. Vind jij Steve sympathiek? Waarom (niet)?
  4. Heb jij begrip voor Steve? Waarom (niet)?
  5. Welke 7 woorden passen volgens jou het beste bij Steve? Licht je keuze toe.  
    bedoelt het goed - daadkrachtig - eerlijk - gevoelig - kwaadaardig - kwetsbaar - leugenaar - liefhebbend - onhandig - pechvogel - sukkel - viespeuk - vriendelijk - zielig - zwakkeling

B

[Je hoeft je antwoorden op de B-vragen niet in te leveren als je dat niet wilt.]

Soms gaan de dingen niet helemaal zoals je zou willen. Bijvoorbeeld: je haalt een onvoldoende voor een toets Nederlands. Het kan zijn dat het je eigen schuld is (niet geleerd en geoefend), maar het kan ook liggen aan omstandigheden waar jij geen invloed op hebt (bijv. ernstige mate van dyslexie).

  1. a. Noteer een ernstige tegenvaller of nare gebeurtenis uit je eigen leven, die voorkomen had kunnen worden als jij op enig moment iets anders zou hebben gedaan.
    b. Welk gevoel roept het op als je nu terugdenkt aan die gebeurtenis? Je mag meerdere antwoorde kiezen. Kies uit:
    boosheid - spijt - verdriet - verlangen
  2. a. Noteer een andere tegenvaller of nare gebeurtenis uit je eigen leven, die jou is overkomen en waar je niets aan kon doen.
    b. Welk gevoel roept het op als je nu terugdenkt aan die gebeurtenis? Kies weer uit:
    boosheid - spijt - verdriet - verlangen
  3. Vergelijk je antwoorden op vraag B1b en 2b. Zijn die hetzelfde of verschillen ze? Hoe denk je dat dat komt?
  4. Welke van de gevoelens die bij 1b worden genoemd vind jij het beste bij Steve passen? Leg je antwoord uit.

C

Noteer in kolom 1 tien gebeurtenissen of situaties uit Het voorseizoen die nare gevolgen hebben voor Steve. In kolom 2 noteer je of hij die gebeurtenissen aan zichzelf te wijten heeft en in kolom 3 leg je je antwoord uit.

Gebeurtenis/situatie Eigen schuld?
ja/nee/een beetje 
Uitleg              
1 Steve had een nare vader    
2 Susan verlaat Steve voor Peter Bird    
3    
4    
etc.    

 

D

  1. Steve wil heel graag 'het goede doen', maar dat mislukt steeds. Welke verklaring kun je daarvoor bedenken?
  2. In hoeverre is jouw mening over Steve veranderd door het maken van deze opdracht? Je mag meerdere antwoorden kiezen. Leg je antwoord uit.
    A Mijn mening is niet veranderd.
    B Ik heb meer/minder begrip voor hem gekregen.
    C Ik ben hem sympathieker/minder sympathiek gaan vinden.
    D Hij is een beetje anders dan ik eerst dacht.
    E Anders, namelijk …
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekPefko, David, Het voorseizoen
NummerOpdracht N2|2
Niveau2
Studielast3 slu (inclusief het bekijken van de film)
Werkvormindividueel
Focuspersonages: antiheld
Je leert

over antihelden.

Opdracht

In Het voorseizoen moet Steve heel vaak aan Travis Bickle denken, de taxichauffeur uit de filmklassieker Taxi Driver (1976). Travis is voor Steve een held.
In deze opdracht ga je verdiepen in de overeenkomsten en verschillen tussen Travis en Steve. Daarvoor moet je de film bekijken. Houd er rekening mee dat er veel geweld voorkomt in de film en dat het geen makkelijke film is. Aan de andere kant: de film is niet voor niets een klassieker! Kies een andere opdracht als je geen zin hebt om de film te bekijken.

A

  1. Wie vind jij een held? Bedoeld wordt: in het algemeen, dus los van Het voorseizoen en Taxi Driver.
  2. Waarom vind je deze persoon een held?
  3. Zou je op deze persoon willen lijken? ja/nee/een beetje
    Leg je antwoord uit.
  4. Lijk jij op deze persoon?
    Leg je antwoord uit.

B

  1. Bekijk de film Taxi Driver. Noteer drie opvallende overeenkomsten tussen Steve en Travis en drie opvallende verschillen. 
    overeenkomsten    verschillen            
1    
2    
3    

 

C

  1. Travis stelt een belangrijke daad. Welke?
    a. Waarom doet Travis dat, wat wil hij daarmee bereiken?
    b. Lukt dat ook?
  2. Steve probeert hetzelfde te doen als Travis.
    a. Waarom doet Steve dat, wat wil hij daarmee bereiken?
    b. Lukt dat ook?

D

  1. Lees bron 1 over helden en antihelden.
    Noteer alle kenmerken van helden en antihelden die worden genoemd.
    Noteer je antwoorden in het schema hieronder.
  2. Op Wikipedia worden vier kenmerken genoemd van antihelden:
    - hij is door zijn menselijke gebreken herkenbaar
    - de lezer leeft met hem mee
    - hij is realistischer dan een held
    - hij is minder voorspelbaar dan een echte held
    Geldt dat ook voor hoe jij  Steve Mellors hebt ervaren? Leg je antwoord uit in ongeveer 100 woorden.
  3. Zou Het voorseizoen een beter of een slechter boek geweest zijn als Steve een echte held zou zijn geweest?
    Leg duidelijk uit waarom (niet).
    Gebruik ongeveer 50 woorden.

schema

kenmerken helden    kermerken antihelden   
   

 

Bronnen
  1. 'Antiheld', in: Algemeen Letterkundig Lexicon, op: dbnl.org (alleen de eerste alinea, tot en met 'ironische vertedering')
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Opdrachten

BoekPefko, David, Het voorseizoen
NummerOpdracht N3|1
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel of tweetal
Focusbetekenis: motto
Je leert

reflecteren op de betekenis van het motto.

Opdracht

Je kunt deze opdracht prima alleen maken, maar als je samenwerkt kun je overleggen en dat levert vaak meer op. Je moet dan wel alle vragen samen maken; jullie mogen ze niet verdelen.

Het motto van Het voorseizoen luidt:

'Loneliness had followed me my whole life. Everywhere.
In bars, cars, sidewalks, stores. Everywhere. There is no escape.
I'm God's lonely man.'

A

  1. a. Waarover gaat het motto? Geef antwoord in één woord.
    b. Leg uit wat het motto en Het voorseizoen met elkaar te maken hebben.
  2. Soms kun je ook een verband leggen tussen de schrijver van het motto en/of het werk waaruit het motto afkomstig is. Laat zien dat dit ook voor Het voorseizoen geldt.

B

In Het voorseizoen spelen een paar songs een belangrijke rol. Deze songs zijn niet toevallig gekozen, maar hebben, net als het motto, iets met het verhaal te maken; ze zetten je op een spoor van waar het verhaal nog meer over gaat dan een zuipende en vretende man van middelbare leeftijd.

Lees de songteksten (bijvoorbeeld op Songteksten.nl of Azlyrics.com).
Kies uit elke songtekst een fragment (twee of meer regels) dat jij van toepassing vindt op Het voorseizoen.
Leg uit waar het fragment over gaat.
Leg uit waarom je juist die regels hebt gekozen.
Noteer je antwoorden in het schema.

LET OP: Uit 'On every street' moet je zelf nog een ander fragment kiezen.

Schema

song

fragment

gaat over ...

gekozen omdat ...

The Rolling Stones, Gimme Shelter      
 

Cold Play, The Scientist

     
The Dire Straits, On every street

Somewhere your fingerprints remain concrete //

And it's your face I'm looking for on every street
Dit fragment gaat over iemand die iemand anders mist. Steve mist Anca heel erg en hij denkt veel aan haar. Hij mist het zwerfkatje ook en hij hoopt heel erg dat hij het vindt als hij in de auto rondrijdt. Het fragment gaat over missen en daar gaat de roman ook over. Steve is eerst heel eenzaam. Als hij met Anca is, gaat het even beter, maar als zij hem niet meer wil zien, is hij eigenlijk nog eenzamer dan eerst.  
The Dire Straits, On every street      
The Doors, The End      

 

C

  1. Welk van de fragmenten zou een goed alternatief motto voor Het voorseizoen zijn? Leg je antwoord uit.
  2. Welk motto vind je beter? Het motto dat David Pefko heeft gekozen of het fragment dat je bij de vorige vraag hebt gekozen? Leg je antwoord uit.
Bronnen
  1. songteksten.nl
  2. azlyrics.com
Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekPefko, David, Het voorseizoen
NummerOpdracht N3|2
Niveau3
Studielast2 slu
Werkvormindividueel
Focusstijl: ironie
Je leert

ironie herkennen en begrijpen.

Opdracht

'Toch is het geen heel sombere roman: er zit wel een ironische ondertoon in het verhaal.'
Kees van der Pol (docent), op: scholieren.com

'Een zwaarmoedig verhaal van dit kaliber is moeilijk te verdragen, maar Pefko vangt de teneur mooi op met een gedoseerde dosis droge humor.'
Juryrapport Inktaap 2013

A

  1. Ben jij het met deze mensen eens dat Het voorseizoen een 'zwaar(moedig)' boek is? Waarom (niet)?
  2. Ben jij het met deze mensen eens dat er óók sprake is van 'ironie' of 'humor'? Waarom (niet)?

B

Lees bron 1 tot en met 'Andere vormen van ironie'.

  1. Leg in je eigen woorden uit wat ironie is.
  2. In welke vier talige uitingsvormen kan ironie voorkomen?
    Noteer je antwoorden in kolom 1 van het schema.
  3. Wat wordt bedoeld met 'gebeurtenissen die als ironisch kunnen worden bestempeld'?

C

  1. Geef bij elke talige uitingsvorm van ironie een voorbeeld uit Het voorseizoen.
    Noteer je antwoorden in kolom 2, 3 en 4 van het schema.
  2. Welke twee uitingsvormen overheersen in het gehele verhaal?
  3. Welke gebeurtenis(sen) in Het voorseizoen is (zijn) sterk ironisch? Leg uit waarom de gebeurtenis(sen) ironisch is (zijn).

schema

uitingsvorm  voorbeeld pagina  uitleg
1 omkering 'Zou ik mijn ex-vrouw ooit lastigvallen?' 9 Later blijkt dat Steve Sue steeds opbelt, terwijl zij duidelijk zegt dat ze niet met hem wil praten.
     
3      
     

  

D

  1. Kijk nog eens naar je antwoorden op de A-vragen. Zou je daar nog steeds hetzelfde antwoord op geven? Waarom (niet)?
  2. Denk je dat het voor een goed begrip van Het voorseizoen noodzakelijk is enige kennis over of gevoel voor ironie te hebben? Licht je antwoord toe.
Bronnen
  1. 'Ironie', op: Wikipedia (tot en met 'Andere vormen van ironie')
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Opdrachten

BoekPefko, David, Het voorseizoen
NummerOpdracht N4|1
Niveau4
Studielast1 à 2 slu
Werkvormindividueel
Focusverteltechniek: focalisatie
Je leert

over focalisatie.

Opdracht

Het is goed mogelijk dat je erover heen hebt gelezen, maar er is iets raars aan de hand met het perspectief in Het voorseizoen. In deze opdracht ga je onderzoeken hoe dat perspectief in elkaar zit en welke uitwerking dat op jou als lezer heeft.

A

Bestudeer 'Perspectief' onder (Literaire) theorie en beantwoord de vragen.

  1. Van welk perspectief is sprake in Het Voorseizoen?
  2. De laatste zinnen van hoofdstuk 50 luiden:
    'Vind je het dan niet erg?' fluistert ze.
    'Nee,' zeg ik, 'als je het maar hier doet, hier is het veilig.'
    Het aftellen is begonnen.
    Van wie is die laatste regel, denk je?
    A van Steve
    B van de schrijver
    C dat weet ik niet zeker
    D dat kun je niet zeker weten
  3. Vanaf hoofdstuk 50 is de hoofdstuknummering aflopend. Wie heeft de hoofdstukken genummerd?
  4. Op de achterflap van Het voorseizoen staat: 'Het lijkt me het beste om u te waarschuwen voor de kans dat u zelf Steve Mellors wordt, of erger nog: dat u hem eigenlijk al bent.'
    Wie is hier aan het woord?
    Kies uit:
    A Steve
    B David Pefko
    C een redacteur van de uitgeverij
    D dat weet ik niet
    E dat kun je niet weten

B

Bestudeer 'Focalisatie' onder (Literaire) theorie.

  1. Welke instanties (meervoud!) fungeren als focalisator?
  2. Kijk nog eens naar je antwoord op vraag 1 van opdracht A. Zou je nu hetzelfde antwoord geven? Licht je antwoord toe. Kies uit:
    A ik-perspectief
    B perspectief van impliciete auctoriale verteller
    C perspectief van expliciete auctoriale verteller
    D een mengvorm, namelijk …
  3. Welk spanningsveld ontstaat door deze vertelsituatie? Je mag meerdere antwoorden kiezen. Licht je keuze toe aan de hand van een voorbeeld uit Het voorseizoen.
    a Je krijgt een ander beeld van Steve dan hij van zichzelf heeft.
    b Je weet meer dan Steve.
    c Je kunt je minder goed in Steve inleven; je ziet hem meer van een afstandje.
    d Anders, namelijk ….
  4. Zou Het voorseizoen, wat jou betreft, een beter of een slechter boek zijn geweest als David Pefko had gekozen voor één focalisator? Licht je antwoord toe in ongeveer 100 woorden.

Extra uitdaging

In hoofdstuk 0 gebeurt iets wat om verteltechnische redenen zo niet onmogelijk, maar dan toch tenminste behoorlijk raar is.

  1. Welke gebeurtenis is dat?
  2. Welk (verteltechnisch) bezwaar kun je aanvoeren tegen de manier waarop deze gebeurtenis wordt beschreven?
(Literaire)theorie

Perspectief - Een ander woord voor perspectief is 'vertelstandpunt'. De verteller (en dat is nooit de schrijver zelf!) presenteert vanuit een bepaald gezichtspunt de personages en de gebeurtenissen.
Er zijn drie soorten perspectief:

  1. ik-perspectief: de ik in het verhaal vertelt over zichzelf in de ik-vorm
  2. personaal perspectief: de verteller vertelt over personage in de z/hij-vorm; je weet wat het personage denkt en voelt, maar dat weet je doorgaans niet van de andere personages. Als dat wel het geval is, spreek van je van een wisselend of meervoudig perspectief.
  3. perspectief van de auctoriale verteller: de verteller doet zelf niet mee in het verhaal, hij staat er als het ware 'boven'. Hij is alwetend: hij weet, ziet en hoort alles. 
    Een auctoriale verteller is expliciet als hij zichzelf als 'ik' opvoert en/of de lezer direct aanspreekt (bijvoorbeeld: 'Het zal u niet verbazen dat ….').
    Hij is impliciet als hij dat niet doet. In dat geval maakt hij zijn aanwezigheid in het verhaal kenbaar door bijvoorbeeld oordelen te geven, de gebeurtenissen te becommentariëren of ironiseren of door meer te weten dan het personage zelf.

Focalisatie - Als je een boek leest vorm je je een beeld van een personage. Dat beeld vorm je je op basis van de informatie die je over het personage krijgt. Het is echter heel belangrijk dat je je realiseert dat het ook heel belangrijk iswie deze informatie geeft. De visie op iemand wordt immers gekleurd door degene die kijkt. Dat noem in literatuurwetenschappelijke termen de 'focalisator'. Ga maar na: als jij ruzie hebt met je moeder, heb je een heel ander beeld van haar dan je zusje, die net gezellig met haar de stad in is geweest en een nieuwe jas heeft gekregen. Toch is het dezelfde moeder.
Verschillende instanties kunnen focaliseren: 

- de auctoriale verteller
- een of meer andere personages
- het personage zelf

Deze visies kunnen in een verhaal door elkaar heen geweven worden. Daardoor ontstaat een spanningsveld tussen, bijvoorbeeld, het beeld dat een personage van zichzelf heeft en het beeld dat jij als lezer hebt.

Naar: Joke van Balen e.a., Basisboek literatuur. Groningen, Uitgeverij kleine Uil, 2009, p. 101-107

Gemaakt doorMarlies Schouwstra



BoekPefko, David, Het voorseizoen
NummerOpdracht N4|2
Niveau4
Studielast1 slu
Werkvormindividueel
Focusmotieven: Icarus
Je leert

het Icarusmotief herkennen en duiden.

Opdracht

In veel verhalen komen Bijbelse en klassieke motieven voor. Je moet wel enige kennis van deze eeuwenoude verhalen hebben om dergelijke motieven te herkennen. Bovendien moet je een beetje tussen de regels door kunnen lezen.
In deze opdracht ga je nader verdiepen in de vraag of het Icarusmotief al dan niet in Het voorseizoen voorkomt.

A

Eerst een kleine warming-up:
Waaraan denk je als er een appel en een slang in een verhaal voorkomen?

Antwoord
Gnals nee nav nedarnaa po, thcurv nedobrev ed nav netegeg tfeeh avE tadmo, sjidarap teh tiu neverdrev nedrow avE ne madA: lavednoz eD

B

Recensent Frans Heinen legt in zijn bespreking van Het voorseizoen een verband met de mythe van Icarus. Hij is echter de enige die dit verband ziet. De vraag is dus: ziet hij iets wat er niet is of heeft hij een punt?

  1. Lees bron 1. Citeer de twee zinnen waarin Heinen Icarus noemt.
  2. Lees bron 2. Vertel de Icarusmythe in je eigen woorden na.
  3. Leg uit welke aspecten van de Icarusmythe je wel herkent in Het voorseizoen en welke niet?
  4. Vind je, al met al, de relatie die Heinen legt tussen Het voorseizoen en de Icarusmythe plausibel of juist veel te vergezocht? Leg je antwoord uit.
  5. Met welke stelling ben jij het het meest eens? Licht je antwoord toe.
    A Het voorseizoen lijkt opeens een veel beter boek als je je kennis over de mythe van Icarus in je interpretatie betrekt.
    B Het voorseizoen wordt een veel interessanter boek als je je kennis over de mythe van Icarus in je interpretatie betrekt.
    C Als je je kennis over de mythe van Icarus betrekt in je interpretatie van Het voorseizoen maak je het nodeloos ingewikkeld.
    D Als je denkt zoals Frans Heinen kun je wel aan de gang blijven!

C

Stel je voor: je hebt een broertje dat in de brugklas zit. Op vakantie heeft hij puur uit verveling Het voorseizoen gelezen en hij vond het nog leuk ook. Jij denkt: dat is raar! Dat boek is toch veel te moeilijk voor hem?
Streep in de onderstaande zin door wat niet van toepassing is en licht je keuze toe.

Als een lezer niet beseft dat z/hij een boek niet helemaal heeft begrepen, is er iets mis met het boek / iets mis met de lezer / niets aan de hand.

Bronnen
  1. Frans Heinen, 'De moderne Icarus woont in Leicester', op: 8weekly.nl
  2. 'Icarus', op: Wikipedia
Gemaakt doorMarlies Schouwstra




Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Opdrachten

Er zijn geen opdrachten gevonden voor dit niveau.
Het voorseizoen - Pefko, DavidNiveau 3

Het voorseizoen

Auteur:Pefko, David
Jaar uitgave:2011
Uitgeverij:Prometheus
Plaats:Amsterdam
Aantal pagina's:415
Genre:psychologische roman
Tags:eenzaamheid, Engeland, relaties, seks, verliefdheid
 
Leerlingen
Docenten
  Zet in mijn boekenkast

Ook als e-book en op Daisy-rom.
Bekroond met de Gouden Boekenuil 2012 en de Inktaap in 2013.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 4 december 2017.

 

Introductie

David Pefko (1983) is een Nederlands-Griekse schrijver. Hij debuteert met de roman Levi Andreas (2009). Het voorseizoen is zijn tweede roman en wordt bekroond met de Inktaap 2013; deze prijs wordt toegekend door scholieren die het beste boek kiezen uit de werken die een grote literaire prijs voor volwassenen hebben gewonnen. In 2017 verschijnt Daar komen de vliegen.

Inhoud

Let op: deze tekst bevat details over verloop en afloop van het verhaal.
Steve Mellors is rechercheur bij de politie van Leicester. Zijn vrouw heeft hem verlaten voor een siergotenspecialist en sindsdien gaat het bergafwaarts met Steve. Hij eet te veel, hij drinkt te veel en slikt onverantwoorde doses medicijnen. Alleen in het bekijken van porno vindt hij enige verlichting. Via een sekssite komt hij in contact met de 24-jarige Anca, een Roemeense prostituee, op wie hij hevig verliefd wordt. Hij zegt haar dat hij taxichauffeur is en deze leugen is het begin van een onomkeerbare reeks rampzalige gebeurtenissen. Anca wordt opgepakt en in het huis van bewaring verkracht door twee collega's van Steve. Steve is getuige van de verkrachting, maar grijpt niet in. Anca doet aangifte en er volgt een rechtszaak. Ondanks zijn streven 'goed te doen' keert alles en iedereen zich tegen Steve, zodat hij genoodzaakt is het land enige tijd te verlaten. Hij vertrekt naar Kos, waar Anca's advocaat een vakantiehuis heeft. In een laatste poging nog iets van zijn leven te maken stort hij zich op de verwaarloosde tuin en ontfermt hij zich over een zwerfkatje. Zijn overgewicht, alcoholmisbruik in bovenmatige medicijngebruik eisen echter hun tol. Zijn gezondheid verslechtert in hoog tempo en als hij op een dag op zoek is naar zijn weggelopen katje, valt hij dood neer.

Moeilijkheid

Het voorseizoen is voor N3 geen moeilijk, maar wel een enigszins traag boek. De strekking van het verhaal is voor N2 en N3-lezers goed te volgen: zielige man gaat met open ogen zijn ondergang tegemoet. Minder gevorderde lezers zouden moeite kunnen hebben zich in te leven: de hoofdpersoon staat ver van hen af. Voor N4-lezers zijn de vertelsituatie en de ironie interessant.

Didactische en letterkundige analyse

Voor een volledige analyse van de problemen en uitdagingen waarop lezers van verschillende niveaus kunnen stuiten: klik hier.

Geschreven door:

Marlies Schouwstra